Please, place your quick order here!
Sku Hoeveelheid Article Name Prijs Totaal  
Verwijderen

HOE A. W. NIEMEYER AAN ZIJN NAAM KWAM

Verschillende generaties lang kende het familiebedrijf succes. In de eerste helft van de 19de eeuw verlangde de industrialisering dat de bedrijven aan de scheepswerven leverden. Op dat moment kreeg AWN door een verandering van zaakvoerder zijn huidige naam: In 1862 nam koopman Amandus Wilhelm Niemeyer het bedrijf over en gaf hij het de omvangrijke naam „A.W. Niemeyer, Wuppermann & Schmilinsky Opvolger“. Tijdens de bloeiperiode van de Hanzesteden, van 1870-1895 verdubbelde de bevolking zich tot 650.000 door de toestroom van industriële arbeiders. AWN richtte zich vooral op de uitrusting van zeilboten en later op de opkomende stoomboten in de haven van Hamburg. Het bedrijf werd snel de belangrijkste speciaalzaken van Hamburg op internationaal niveau. Om het snelgroeiende bedrijf ruimte te geven, werd er van 1908 tot 1910 op de Rödungsmarkt een nieuwe hoofdzetel gebouwd die negen verdiepingen telde. Dat gebouw was in die tijd een architectonisch juweel.M

 

HOE A. W. NIEMEYER AAN ZIJN NAAM KWAM

Verschillende generaties lang kende het familiebedrijf succes. In de eerste helft van de 19de eeuw verlangde de industrialisering dat de bedrijven aan de scheepswerven leverden. Op dat moment kreeg AWN door een verandering van zaakvoerder zijn huidige naam: In 1862 nam koopman Amandus Wilhelm Niemeyer het bedrijf over en gaf hij het de omvangrijke naam „A.W. Niemeyer, Wuppermann & Schmilinsky Opvolger“. Tijdens de bloeiperiode van de Hanzesteden, van 1870-1895 verdubbelde de bevolking zich tot 650.000 door de toestroom van industriële arbeiders. AWN richtte zich vooral op de uitrusting van zeilboten en later op de opkomende stoomboten in de haven van Hamburg. Het bedrijf werd snel de belangrijkste speciaalzaken van Hamburg op internationaal niveau. Om het snelgroeiende bedrijf ruimte te geven, werd er van 1908 tot 1910 op de Rödungsmarkt een nieuwe hoofdzetel gebouwd die negen verdiepingen telde. Dat gebouw was in die tijd een architectonisch juweel.M

 

 

EEN VERHAAL VAN VALLEN EN OPSTAAN: DE OORLOGSJAREN

Enkele jaren later maakten de Eerste Wereldoorlog en de ernstige Grote Depressie een einde aan het succesverhaal. Na de oorlog herpakte het bedrijf zich snel en werd het opnieuw succesvol. Het bedrijf slaagde erin nieuwe opdrachten voor grote nieuwe schepen binnen te slepen. Hieronder vallen zowel mondaine luxejachten, de grote prestigieuze passagiersstoomboot “Savarona”, als de “Cap Arcona”, walvisvaarders en nog veel meer. Het begin van de Tweede Wereldoorlog zorgt pas opnieuw voor een keerpunt. Op het einde van het jaar 1945 ligt een groot deel van Hamburg in puin, ook de Rödingsmarkt en de gebouwen van A. W. Niemeyer. Ook een tweede keer weet het bedrijf en zijn medewerkers zich te herpakken. De vernielde hoofdzetel werd opnieuw opgebouwd en dankzij de economische opleving bevindt het bedrijf zich opnieuw op de weg naar succes. Niemeyer wordt de speciaalzaak van de vloot die goederen transporteren van de snel groeiende wereldeconomie, hieronder valt ook de eerste grote olietanker. Op hetzelfde moment ontstaat een compleet nieuwe markt: De business van privejachten en –boten in Duitsland boomt. Vanaf 1960 ziet Gerd Niemeyer, een kleinzoon van de oprichter Amandus Wilhelm, het potentieel in van deze markt en legt de focus van het bedrijf op deze dynamische doelgroep. De naam AWN wordt na de commerciële scheepsvaart nu gebruikt onder amateurschippers, voor jacht- en boottoebehoren en veiligheid op zee van uitstekende kwaliteit.

 

 

DE BOOMPERIODE: WATERSPORT WORD EEN MASSAMARKT

In de komende decennia wordt deze weg door de overname van het bedrijf consequent uitgebouwd: In 1970 wordt tuigage- en sluitwerkspecialist HSB uit Hamburg overgenomen en een tijdje later was dat de machinefabrikant Bösch. Op dit moment wordt de apparatuur niet enkel verkocht, maar ook zelf geproduceerd. In 1973 kreeg het bedrijf opnieuw een andere eigenaar: De ondernemer Peter Flammang uit Hamburg krijgt AWN in het bezit nadat de toenmalige eigenaar op pensioen wilde gaan. Flammang komt uit het internationale bedrijfsleven met nieuwe schepen en herstellingswerken en ziet het potentieel in van de jonge watersportsector. Hij brengt de allereerste catalogus van Niemeyer op de markt met de eenvoudige maar ingenieuze titel “De speciaalzaak”. Naast uitrusting bood het bedrijf toen al technische diensten voor boten, tuigage en diensten voor buitenboordmotoren aan. In de volgende jaren wordt de catalogus met ongeveer 14.000 artikelen het onofficiële naslagwerk voor ontelbaar veel watersporters in Duitsland. De zin “Als Niemeyer het niet heeft, bestaat het niet!” doet de ronde. De catalogus werd tegelijkertijd beschouwd als de bekwame gids voor zeilers en bestuurders van motorboten, waardoor het praktisch het gehele assortiment van de watersportsector omvatte. In de volgende jaren werd de uitbreiding systematisch verdergezet. In 1998 opent het bedrijf zijn eerste filiaal in Kiel, nadat het daar gevestigde lokale bedrijf Robert G. Ernst eerst overgenomen werd. Na de val van de Berlijnse Muur werd het “Huis voor Watersport Neptunus” overgekocht en hiermee vestigde het bedrijf zich voor het eerst in het oostenlijke deel van Duitsland.

 

In 1992 werd in Holstenkamp in Hamburg een nieuw logistiek centrum geopend dat in staat was 2000 bestellingen per dag naar klanten in heel Europa te versturen. In 1999 volgde een ruimtelijke cesuur: Na meer dan 250 jaren op Rödingsmarkt moest A.W. Niemeyer uit plaatsgebrek een nieuwe vestiging zoeken. Peter Flammang bouwt het nieuwe hoofdkantoor in Hamburg-Bahrenfeld waarin het zich tot op de dag van vandaag nog steeds bevindt. In 2001 wordt er daar op een oppervlakte van 2500 vierkante meter de “Flagship-store” geopend dat aan de moderne eisen van de klant moet voldoen. Tegelijkertijd begint een enorme uitbreiding van het kantorennetwerk om klanten uit heel Duitsland te kunnen bereiken. De diensten voor boten worden significant uitgebreid: Naast takelwerken worden nu ook zeilboten hersteld, reddingsvesten –en vlotten onderhouden en wordt er een schippersacademie opgericht waar vaarbrevetten behaald en opleidingen gevolgd kunnen worden. Dit alles maakt deel uit van het aanbod van AWN. Door deze verhuis krijgt het bedrijf ook een andere eigenaar: Peter Flammang verkoopt AWN aan Christoph Kroschke, eigenaar van de Kroschke-groep uit Ahrensburg. Op hetzelfde moment wordt de koopman Michael Ortmüller uit Hamburg de minderheidsaandeelhouder. Er stonden hem grote uitdagingen te wachten doordat de markt harder was geworden door nieuwe sterke concurrentie en het einde van de boom in de watersportsector. Dankzij sanering en consequente uitbreiding van de verkoop via internet krijgt hij het bedrijf na een korte heroriëntering opnieuw op de rails. En opnieuw bevindt het bedrijf zich in een groeifase: In een snel tempo worden nieuwe filialen in heel Duitsland geopend en met vestigingen in Oostenrijk en Zwitserland vindt het bedrijf de weg naar het buitenland. ASN is de onbetwiste markleider onder de jachten bootspeciaalzaken. 

 

KOERS NAAR INTERNATIONALE WATEREN

Het laatste hoofdstuk in de lange geschiedenis van AWN begon in 2013. Nadat Michael Ortmüller op pensioen ging, nam Christian Hofmann (rechts) in september 2013 het roer over als verantwoordelijke aandeelhouder van deze traditionele speciaalzaak uit Hamburg. En opnieuw luidt een verandering aan de top van het bedrijf een nieuw tijdperk in: De verdere internationalisering van het bedrijf moet het eerste punt worden. Een onderdeel in deze strategie zal ook de ontwikkeling van een geheel nieuwe lijn van het bedrijfsleven worden: AWN treedt met een eigen tak toe tot het charterbedrijf via de chartermaatschappij Sun Charter.